850 Startar! Men Lambdalampan?

Här diskuteras motorer, väghållning m.m

850 Startar! Men Lambdalampan?

Inläggav Wunda » lör feb 17, 2007 1:43 pm

Nu har min bil fått något underliget fnatt, händer inget när man vrider på nyckeln. :x Lamporna tänds och allt annat, men det bara klickar i relän när man vrider till start läge, och det kommer ingen ström till startmotorn, men det går att puffa igång bilen. Och i samma härva så har lamdasonds lampan börjat lysa. :evil: vad kan problemet vara? någon kabel som är av?
Bilen i fråg är ju en Volvo 850 T5 -95
Senast redigerad av Wunda tis mar 13, 2007 6:59 pm, redigerad totalt 1 gång.
* Mess With The Best...Die Like The Rest *
* Volvo V70R Awd *
* Volvo 240 TIC 16v - Under construction *
Användarvisningsbild
Wunda
 
Inlägg: 96
Blev medlem: tis maj 02, 2006 6:11 pm
Ort: Närpes

Inläggav TurboToffi » lör feb 17, 2007 3:49 pm

"Lambdasondslampan" är en motorfelslampa! Du har ett fel i motorstyrsystemet.
Glädjen börjar vid 1 bar, och det roliga vid 2... ifall int i gar sonder vi 1,4bar...
Användarvisningsbild
TurboToffi
 
Inlägg: 192
Blev medlem: tis mar 28, 2006 5:52 pm
Ort: Larsmo

Inläggav Zulu » lör feb 17, 2007 7:05 pm

850 har åtminståne typfel med botten till startlåset...

Kan alltså vara startlåset...

Testning:
Vrid på strömmen, nu borde framlamporna lysa. i läge III på startlåstet skall framlamporna slockna. Ha en godtycklig vän/fiende att se om lamporna slocknar då du vrider till läge III. (om du inte ser det utan hjälp i Vintermörkret)

Enligt diskussion på volvolandia där en hade samma problem löst allt med att sätta in en ny akku. Dvs värt att mäta.

Om indikatrolampan för framlykotrna "lyser svagt" i läg II så kan det betyda att akkun är urladda eller dålig eller värför inte sk "kenno oikosulko" dvs kortslutning i akkun.

Kan även vara värt att kolla jordkablen till motorn.

Lite om Lamda har du bra tur kan felet vara en 2€ vakumslang :)
Sedan då du får igång motorn kan du ju radera felkoden och fara ut och köra, då kan varningen slockna helt... om det var ngt tillfälligt

Lycka till
Bild
You quit sex to look out of the window because you heard the typical 5-cylinder sound of a Volvo 850...
Användarvisningsbild
Zulu
 
Inlägg: 1074
Blev medlem: ons mar 15, 2006 7:02 pm
Ort: Vasa / Karleby

Inläggav Wunda » sön feb 18, 2007 1:41 pm

vi har kollat start låset, och de fungerar perfect, kommer fiint me ström när man vrider på nyckeln.

mm.. har faktist funderat om de skulle kuna vara akkun, men ska måste mäta och se.

På Käyttö Auto trodde de att det va på grund av att vi hade puffat igång bilen, när lamdalampan börjat lysa, fö att den startade så sent, De va nu åtminnstone va de sag till mig.. :?
* Mess With The Best...Die Like The Rest *
* Volvo V70R Awd *
* Volvo 240 TIC 16v - Under construction *
Användarvisningsbild
Wunda
 
Inlägg: 96
Blev medlem: tis maj 02, 2006 6:11 pm
Ort: Närpes

Inläggav Zulu » sön feb 18, 2007 2:46 pm

Wunda skrev:På Käyttö Auto trodde de att det va på grund av att vi hade puffat igång bilen, när lamdalampan börjat lysa, fö att den startade så sent, De va nu åtminnstone va de sag till mig.. :?


Låter vettigt... de e ju knappas en "normal" start då bilen puffas igång...
så syrevärden som lamdasonden får kan ju vara ganska mycket utöver det normala...
Du kan ju kolla felkoden och "nolla den" är ngt på tok så kommer det väl tillbaka...
Bild
You quit sex to look out of the window because you heard the typical 5-cylinder sound of a Volvo 850...
Användarvisningsbild
Zulu
 
Inlägg: 1074
Blev medlem: ons mar 15, 2006 7:02 pm
Ort: Vasa / Karleby

Inläggav Wunda » sön feb 18, 2007 10:37 pm

nu e bilen på service, så det är bara att vänta och se, vad som är felet. :D
* Mess With The Best...Die Like The Rest *
* Volvo V70R Awd *
* Volvo 240 TIC 16v - Under construction *
Användarvisningsbild
Wunda
 
Inlägg: 96
Blev medlem: tis maj 02, 2006 6:11 pm
Ort: Närpes

Inläggav Wunda » sön feb 25, 2007 3:36 pm

nu är problemet hittat, det var nog ett relä som hade något fel, bilen startar bra nu :D men då återstår bara lamdalampan den lyser fortfarande, ska behöva se om ja får några felkoder. men men... :)
* Mess With The Best...Die Like The Rest *
* Volvo V70R Awd *
* Volvo 240 TIC 16v - Under construction *
Användarvisningsbild
Wunda
 
Inlägg: 96
Blev medlem: tis maj 02, 2006 6:11 pm
Ort: Närpes

Inläggav Zulu » sön feb 25, 2007 11:15 pm

Wunda skrev:nu är problemet hittat, det var nog ett relä som hade något fel, bilen startar bra nu :D men då återstår bara lamdalampan den lyser fortfarande, ska behöva se om ja får några felkoder. men men... :)


Vilket relä var det då?
Bild
You quit sex to look out of the window because you heard the typical 5-cylinder sound of a Volvo 850...
Användarvisningsbild
Zulu
 
Inlägg: 1074
Blev medlem: ons mar 15, 2006 7:02 pm
Ort: Vasa / Karleby

Inläggav Wunda » mån feb 26, 2007 12:45 pm

Det var de blåa relät inne i kupen, sitter under handsfacket.
* Mess With The Best...Die Like The Rest *
* Volvo V70R Awd *
* Volvo 240 TIC 16v - Under construction *
Användarvisningsbild
Wunda
 
Inlägg: 96
Blev medlem: tis maj 02, 2006 6:11 pm
Ort: Närpes

Inläggav Wunda » tis mar 13, 2007 7:01 pm

Det var inte relät som var sönder, utan någon har monterat en hemlig bytare till den.. :evil: nu fungerar bilen perfect.

men till det problemet som återstår, lamdalampan lyser, vet inte riktit vad det kan vara, bore felsöka, men är ej så bra på detta :D undrar ifall det finns någon i dessa trakter som har lite information om detta.
* Mess With The Best...Die Like The Rest *
* Volvo V70R Awd *
* Volvo 240 TIC 16v - Under construction *
Användarvisningsbild
Wunda
 
Inlägg: 96
Blev medlem: tis maj 02, 2006 6:11 pm
Ort: Närpes

Inläggav Zulu » tis mar 13, 2007 7:21 pm

Vilken Felkod får du?

LMM kan vara en sak att kolla upp...
Oftas så byts LMM vilket är den vanligaste ordsaken till felkoderna 2-3-1 och 2-3-2.........

Kolla att alla vakumslangar är hela! och inte böjda...

Kommer koden tillbaka om du nollställer den.
Bild
You quit sex to look out of the window because you heard the typical 5-cylinder sound of a Volvo 850...
Användarvisningsbild
Zulu
 
Inlägg: 1074
Blev medlem: ons mar 15, 2006 7:02 pm
Ort: Vasa / Karleby

Inläggav Wunda » tis mar 13, 2007 11:08 pm

det är just med felkoderna ja har problem, vet inte riktigt hur jag ska gå till väga.
* Mess With The Best...Die Like The Rest *
* Volvo V70R Awd *
* Volvo 240 TIC 16v - Under construction *
Användarvisningsbild
Wunda
 
Inlägg: 96
Blev medlem: tis maj 02, 2006 6:11 pm
Ort: Närpes

Inläggav Zulu » ons mar 14, 2007 12:01 am

Wunda skrev:det är just med felkoderna ja har problem, vet inte riktigt hur jag ska gå till väga.


Läs Här.. hur kolla felkod

Eftersom du har en -95 så kan du gör detta utan någon extra utrustnig..

Jag skulle kolla Sockel 6 och 2 läs i länken nedan.

Kolla lista för felkoderna här.. (deprimerande läsning, mycket som kan gå fel)


Ytterligare en länk om lamda


Som sagt genom att läsa av felkoden kan den "raderas". om felet var tillfälligt så kan du med bra tur inte behöva göra mera åt detta... om Lamdan lyser av "gammal vana och gammla minnen"


Lycka till...

garaget.org forum skrev:Läs av felkoderna med hjälp av nedanstående text

Hur du läser av felkoder.
1. Leta reda på diagnostikenheten. Den sitter på alla 850 -1995 till höger, framtill i motorrummet, brevid påfyllningsröret till spolarvätskan.

2. Se till att tändningen är avstängd och anslut den lilla kabeln som sitter i diagnostikenheten till stiftet motsvarande den enhet du vill läsa av felkoderna i (enligt listan nedan).

3. Slå på tändningen, tryck en gång under ca 1 sek på testknappen för vald modul.

4. Räkna diodblinken och utläs i felkodslistan vad de innebär (du hittar felkodslistan här)
Ett exempel. Felkod 1-1-2 i sockel A2 innebär Fel i styrenhet. 1 blinkning med 0,5 sekunders mellanrum, därefter en intervall på 3 sekunder, sedan 1 blinkning följt av 3 sekunder intervall, sedan 2 blinkningar med 0,5 sek mellanrum.




Radering av felkoder
När väl alla eventuella felkoder lästs av och noterats bör de raderas från styrenheten.
Felkoderna kan inte raderats utan att alla felkoder blinkat minst 1 gång och att den första i serien visats igen.
Låt kabeln sitta kvar i valt stift.
Tryck ner testknappen i ca 5 sek.
Då ska dioden börja blinka för att övergå till ett fast sken. När det fasta skenet kommer tryck ner testknappen i ytterligare 5 sek.
Lysdioden slocknar nu.
Stäng av tändningen och kontrollera att alla felkoder har raderats genom att sätta på tändningen igen och trycka på testknappen 1 sek.
Felkoden ska då vara 1-1-1 Inget fel upptäckt. Om någon annan kod visas så anteckna den och utför raderingen igen.
Bild
You quit sex to look out of the window because you heard the typical 5-cylinder sound of a Volvo 850...
Användarvisningsbild
Zulu
 
Inlägg: 1074
Blev medlem: ons mar 15, 2006 7:02 pm
Ort: Vasa / Karleby

Inläggav Zulu » ons mar 28, 2007 10:17 pm

Har du sportluftfilter?

Och tagit bort LMM?

Det kan resultera i att lamdan börjar lysa...
Bild
You quit sex to look out of the window because you heard the typical 5-cylinder sound of a Volvo 850...
Användarvisningsbild
Zulu
 
Inlägg: 1074
Blev medlem: ons mar 15, 2006 7:02 pm
Ort: Vasa / Karleby

Inläggav Wunda » tor mar 29, 2007 5:35 pm

Nej.. Har orginal filter + LMM
Motor rummet är helt orginalt, en så länge :D
* Mess With The Best...Die Like The Rest *
* Volvo V70R Awd *
* Volvo 240 TIC 16v - Under construction *
Användarvisningsbild
Wunda
 
Inlägg: 96
Blev medlem: tis maj 02, 2006 6:11 pm
Ort: Närpes

Nästa

Återgå till Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron